مشاجره با فردی در ذهن شما می‌تواند یک عادت ناامید کننده و غیرمولد باشد که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. این می‌تواند منجر به افزایش استرس، اضطراب، و حتی بر روابط شما با دیگران شود. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای متوقف کردن این الگوی مشاجره درونی و یافتن آرامش خاطر انجام دهید.

1. الگو را بشناسیداولین قدم برای شکستن چرخه بحث و جدل با یک نفر در ذهنتان این است که تشخیص دهید در حال انجام این رفتار هستید. اغلب، آنقدر خودکار می شود که ما حتی متوجه انجام آن نمی شویم. به الگوهای فکری خود توجه کنید و متوجه شوید که چه زمانی بحث ها یا مکالمات را در ذهن خود پخش می کنید.

2. تاثیر را درک کنیدلحظه ای را به تأمل در مورد اینکه بحث کردن با فردی در ذهن شما چه تأثیری بر شما می گذارد فکر کنید. احساسات منفی را در نظر بگیرید، مانند خشم، ناامیدی یا غم. بدانید که این احساسات به شما خدمت نمی کنند و فقط باعث ایجاد استرس غیر ضروری می شوند.

3. تمرین ذهن آگاهیذهن آگاهی ابزاری قدرتمند برای رساندن آگاهی به لحظه حال و رهایی از الگوهای فکری منفی است. وقتی در حال بحث و مشاجره با فردی در سرتان هستید، به آرامی توجه خود را به لحظه حال هدایت کنید. روی نفس خود تمرکز کنید یا در فعالیتی شرکت کنید که برای شما شادی می آورد.

4. افکار خود را به چالش بکشیداغلب، استدلال هایی که در سرمان داریم، بر اساس فرضیات یا تفسیرها هستند تا واقعیت ها. این افکار را با پرسیدن اینکه آیا مدرکی برای حمایت از آنها وجود دارد به چالش بکشید. دیدگاه های جایگزین را در نظر بگیرید و سعی کنید وضعیت را از دیدگاه دیگری ببینید.

5. افکار منفی را مجدداً قاب بندی کنیدهنگامی که خود را درگیر خودگویی های منفی یا بازگویی بحث ها در ذهن خود می کنید، آن افکار را به افکار مثبت و سازنده تر تبدیل کنید. جملاتی مانند «باورم نمی‌شود آن‌ها این را گفته‌اند» را با «انتخاب می‌کنم این منفی‌گرایی را رها کنم و روی چیزی که برایم شادی می‌آورد تمرکز کنم» جایگزین کنید.

6. کنترل را رها کنیدمشاهده کردن با فردی در ذهن شما اغلب ناشی از تمایل به کنترل موقعیت یا تغییر رفتار شخص مقابل است. درک کنید که نمی توانید دیگران را کنترل کنید، اما می‌توانید نحوه واکنش خود را به آنها کنترل کنید. نیاز به تغییر نتیجه را کنار بگذارید و روی رفاه خود تمرکز کنید.

7. شفقت به خود را تمرین کنیددر این فرآیند با خودتان مهربان باشید. بدانید که بحث کردن با یک نفر در سرتان یک مبارزه رایج است و رهایی از این عادت زمان و تلاش می خواهد. با خود با دلسوزی رفتار کنید و به خودتان کلمات تشویق کننده بگویید.

8. درگیر فعالیت بدنی باشیدفعالیت بدنی می‌تواند به رهاسازی انرژی و احساسات فروخورده کمک کند. درگیر شدن در ورزش منظم یا فعالیت هایی مانند یوگا یا مدیتیشن می‌تواند به کاهش استرس و ایجاد حس آرامش کمک کند. فعالیتی را پیدا کنید که از آن لذت می برید و آن را به بخشی از روال خود تبدیل کنید.

9. به دنبال پشتیبانی بگردیداگر برایتان چالش برانگیز است که به تنهایی از بحث و جدل با فردی در ذهن خود دست بکشید، در جستجوی حمایت از دوستان، خانواده یا یک درمانگر تردید نکنید. صحبت کردن درباره افکار و احساسات خود با شخصی که به او اعتماد دارید می‌تواند بینش و راهنمایی های ارزشمندی را ارائه دهد.

10. گوش دادن فعال را تمرین کنیدبهبود مهارت های شنیداری شما می‌تواند در وهله اول از تشدید مشاجره جلوگیری کند. گوش دادن فعال را با توجه کامل به فردی که صحبت می کند، اجتناب از قطع صحبت و پرسیدن سؤالات روشن کننده تمرین کنید. این می‌تواند منجر به درک بهتر و سوء تفاهم کمتر شود.

11. تعیین حد و مرز تعیین مرزهای واضح با دیگران برای حفظ روابط سالم ضروری است. نیازها و انتظارات خود را آشکارا و قاطعانه در میان بگذارید و اطمینان حاصل کنید که هر دو طرف از مرزهای یکدیگر آگاه هستند. این می‌تواند به کاهش درگیری ها و به حداقل رساندن نیاز به بحث های داخلی کمک کند.

12. نیاز به درست بودن را رها کنیدمشاهده کردن با فردی در ذهن شما اغلب از نیاز به درست بودن یا اثبات یک موضوع ناشی می شود. با این حال، مهم است که بدانیم هر اختلافی نیازی به حل یا برنده شدن ندارد. نیاز به درست بودن را کنار بگذارید و روی یافتن زمینه های مشترک یا پذیرش تفاوت ها تمرکز کنید.

4 راه ساده برای توقف مشاجره با فردی در سرتان

علاوه بر 12 مرحله ذکر شده در بالا، در اینجا چهار راه ساده وجود دارد که می‌توانید بلافاصله شروع به تمرین کنید تا از مشاجره با کسی که در سرتان است، دست بکشید:

1. تمرین تنفس عمیقزمانی که احساس کردید درگیر یک بحث درونی شده اید، لحظه ای وقت بگذاریدبرای تمرین تنفس عمیق به آرامی از بینی نفس بکشید، چند ثانیه نگه دارید و از طریق دهان بازدم کنید. تنفس عمیق می‌تواند به آرامش ذهن شما کمک کند و تمرکز شما را از بحث و جدل دور کند.

2. حواس خود را پرت کنیدبه فعالیت هایی بپردازید که ذهن شما را از بحث منحرف می کند. این می‌تواند شامل خواندن کتاب، گوش دادن به موسیقی، پیاده‌روی یا مشغول شدن به سرگرمی‌ای باشد که از آن لذت می‌برید. با هدایت توجه خود به جای دیگر، می‌توانید چرخه مشاجره داخلی را بشکنید.

3. آن را بنویسیداگر رها کردن مشاجره برایتان دشوار است، سعی کنید افکار و احساسات خود را روی کاغذ بنویسید. این می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را پردازش کنید و وضعیت را شفاف کنید. هنگامی که همه چیز را یادداشت کردید، پاره کردن یا سوزاندن کاغذ را به عنوان یک عمل نمادین رها کردن در نظر بگیرید.

4. قدردانی را تمرین کنیدبا تمرین روزانه قدردانی تمرکز خود را از استدلال به قدردانی تغییر دهید. هر روز چند دقیقه را به فکر کردن در مورد چیزهایی که در زندگی خود برای آنها سپاسگزار هستید اختصاص دهید. پرورش نگرش سپاسگزاری می‌تواند به تغییر دیدگاه شما و کاهش تمایل به درگیر شدن در بحث های درونی کمک کند.

با اجرای این 12 مرحله و 4 راه ساده در زندگی روزمره خود، می‌توانید به تدریج بحث و جدل با یک نفر را در سر خود کاهش دهید و در نهایت آن را متوقف کنید. به یاد داشته باشید، شکستن این عادت به زمان و تلاش مداوم نیاز دارد، بنابراین در طول این فرآیند با خودتان صبور باشید.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...